Sunday, October 26, 2014

ម៉ូទ័រ AC មួយផាស

ភាគច្រើនយើង​ប្រទះ​ឃើញ​មានម៉ូទ័រ​ប្រភេទ AC ចំនួនពីរ​ប្រភេទ​ធំៗគឺ Synchronous និង Induction។ ដោយ​ឡែក​ វាត្រូវ​បាន​ចែកចេញជា​ មួយ​ផាស និង បីផាស ដែលភាគច្រើន​ប្រភេទ បីផាស ត្រូវ​បាន​ប្រើប្រាស់​នៅតាម​រោង​ចក្រ​ ឬ​កន្លែង​ពាណិជ្ជកម្ម​ធំៗ ចំណែកឯ​ប្រភេទ មួយផាស ត្រូវបាន​ប្រើប្រាស់​នៅ​តាម​គេហដ្ឋាន ឬក៏​ពាណិជ្ជកម្មតូចៗ ដែល​មិនមាន​ប្រ​ភព​អគ្គិសនីបីផាស។
ម៉ូទ័រ​មួយផាស​ ខុសពី បីផាស ត្រង់​វាមិនអាច​បង្កើត​ដែន​ម៉ាញេទិច​រង្វិលបានទេ គឺដែន​របស់វា​មានឥទ្ធិពល​តែមួយ​កន្លែង​ ដែលមាន​ pulse ធៀបជា​មួយ​នឹង​ពេល​វេលា។ ដោយ​ហេតុថា​ វាមិនមាន​ដែនម៉ាញេទិច​រង្វិល​ ដូចនេះ​ម៉ូទ័រ​មិន​អាច​ដំណើរ​ការ​បាន​ទេ លុះត្រា​មាន​ការ​បន្ថែម​អ្វី​មួយ​ទៅលើម៉ូទ័រ។
នៅក្នុង​អត្ថបទនេះ យើង​ក៏និយាយ​អំពី​ម៉ូទ័រ​មួយចំនួន​ ដែល​គេ​ហៅថា Special-purpose Motor ដូចជា Reluctance motor, Hysteresis motor, Stepper motor ហើយនិង Brushless motor។

Universal Motor

ដើម្បី​អោយ​ងាយ​ស្រួល​យល់អំពី​ម៉ូទ័រ AC មួយផាស យើង​អាច​យក​ម៉ូទ័រ​ DC មក​ដំណើរការ​ជាមួយ​នឹង​ប្រភព​ចរន្ត​ឆ្លាស់។ យើង​អាច​រំលឹក​បន្តិចអំពី ម៉ូទ័រ​ប្រភេទ DC គឺវាអាច​ដំណើរការ​ដោយ យើង​ធ្វើការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ប៉ូល​របស់​ប្រភព។ ចំពោះ​ការ​អនុវត្តគឺគេ​ប្រើប្រាស់​ Brush ដើម្បី​ផ្គត់ផ្គង​ចរន្ត​ទៅកាន់ rotor។ ចំពោះម៉ូទ័រ​ប្រភេទ DC ដែល​អាច​យក​មក​ប្រើ​ប្រាស់​ជាមួយ​ប្រភព​ចរន្ត​ឆ្លាស់បាន មានតែម៉ូទ័រ Series DC ទេ ព្រោះចរន្តនៅផ្នែក Armature និង Field ត្រូវ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ក្នុងពេល​តែមួយ។ សម្រាប់​ម៉ូទ័រ Shunt DC វិញ វាមាន​ដែន​អាំងឌុចតង់​ធំ ដែល​អាច​មាន​ឥទិ្ធពល​ ពន្យាការ​ប្តូរ​ប៉ូល​របស់​ចរន្ត​ Field ដែលអាច​កាត់​បន្ថយ​កម្លាំងរង្វិល​របស់​ម៉ូទ័រ។
ដើម្បីអោយម៉ូទ័រ Series DC អាច​ដំណើរការ​យ៉ាង​មាន​ប្រសិទ្ធិភាព​ជាមួយ​នឹង​ប្រភព AC ប៉ូលរបស់ Field ហើយនិង​របុំ​របស់ Stator ត្រូវ​តែ​សំប៉ែត បើមិនដូចនោះទេ វានឹង​បណ្តាល​អោយ​មាន​ថាមពល​បាត់​បង់​នៅលើ​ core ច្រើន ដូចនេះ​គេត្រូវ​ធ្វើ​វា​ជារាង​សំប៉ែត។
សរុប​សេចក្តីមក ម៉ូទ័រដែល​អាច​ដំណើរការ​បានទាំងប្រភព​ចរន្ត​ជាប់ និងឆ្លាស់ គេហៅថា Universal Motor។
ផលប៉ះពាល់របស់​ម៉ូទ័រ​ដែល​ដំណើរការ​ជាមួយ​នឹង​ប្រភព​ចរន្តឆ្លាស់គឺ ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​មាន​លក្ខណៈ​មិន​ល្អ បើប្រៀប​ជាមួយនឹង​ប្រភពចរន្ត​ជាប់។ នៅផ្នែក Brush មាន​ផ្កាភ្លើង​ ដែល​បណ្តាល​ពីតង់ស្យុង​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង core ដូចនេះ​វា​ធ្វើអោយ Brush ឆាប់ខូច និង​វាក៏បណ្តាល​អោយ​មាន​ការ​ភាយ​ចេញនៃរលក​វិទ្យុ ដែលអាច​រំខានដល់​បរិស្ថាន ឬឧបករណ៍​ដែលនៅ​ជុំវិញ។
ចរិកលក្ខណៈនៃ​ល្បឿន​ធៀបជាមួយនឹង​កម្លាំង​រង្វិល​ របស់ Universal Motor ខុសគ្នា​រវាង​ប្រភព​ ចរន្ត​ជាប់ និង ចរន្តឆ្លាស់៖
  • របុំ armature និង​ field មាន reactance ធំ នៅពេល​ដំណើរការជាមួយ​ប្រេកង់ 50 ទៅ 60 Hz ដែលធ្វើអោយ​មាន​ទម្លាក់​តង់ស្យុងនៅចន្លោះវា ដូចនេះតង់ស្យុង Ea គឺតូច និងធ្វើអោយ​ល្បឿនរបស់វាយឺតជាង បើធៀបនឹងម៉ូទ័រ​ដំណើរការ​ជាមួយ​ប្រភព​ចរន្ត​ជាប់។
  • តង់ស្យុង​ខ្ពស់បំផុត​របស់​ប្រភព​ចរន្ត​ឆ្លាស់គឺ​ ស្មើនឹង​ ឬសនៃ 2 គុណនឹងតម្លៃ rms របស់​តង់ស្យុង ដូចនេះ​ Magnetic Saturation អាច​នឹង​កើត​មាន​នៅពេល​ចរន្ត​កើន​ដល់​តម្លៃ Peak (តម្លៃ​ខ្ពស់បំផុត​របស់​ចរន្ត​ នៅក្នុង​មួយខួប)។ វាបណ្តាលអោយ​ ភ្លុច RMS របស់ម៉ូទ័រ​ថយចុះ ដែល​នាំអោយ​កម្លាំងរង្វិល​ថយចុះដែរ។
នៅក្នុង​ករណីទីពីរ នៅពេល​ដែល​ ភ្លុចថយចុះ នាំអោយ​ល្បឿន​កើនឡើង ដូចនេះ​វា​អាច​ទូទាត់​ជាមួយនឹង​ ការថយចុះនៃ​ល្បឿនដែល​បណ្តាល​មកពី​ករណី​ទីមួយ។

មុខងារ​ប្រើប្រាស់​របស់ Universal Motor

ដោយសារ​យើង​ឃើញថា Universal Motor ចរិកលក្ខណៈរបស់​វា​គឺ​ថយចុះ​យ៉ាងខ្លាំង បើប្រៀប​នឹង​ម៉ូទ័រ DC series ដូចនេះវាមិនសាកសម​នឹង​ប្រើប្រាស់​ជាមួយ​បន្ទុក ដែល​ទាមទារ​ល្បឿន​ថេរទេ។ ក៏ប៉ុន្តែវាមានលក្ខណៈ​ហាប់ (រូបរាង) និងកម្លាំង​រង្វិល​ខ្លាំង​ បើធៀបជាមួយនឹងម៉ូទ័រ​ចរន្តឆ្លាស់ មួយផាស ដទៃទៀត។ ដូចនេះ​គេនិយមប្រើវា​ជាមួយនឹង​ឧបករណ៍​ ដែល​ត្រូវ​ការ​ទម្ងន់ស្រាល​ និង​កម្លាំងរង្វិលខ្លាំង ដូចជា ម៉ាស៊ីន​ផ្លំធូលី ម៉ាស៊ីនខួង ស្វាន និងឧបករណ៍​សម្រាប់​ផ្ទះបាយ។

ការគ្រប់គ្រងល្បឿន​សម្រាប់ Universal Motor

វិធីដែល​ល្អបំផុត​សម្រាប់​គ្រប់គ្រង​ល្បឿន​របស់ម៉ូទ័រគឺ ផ្លាស់​ប្តូរ​តង់ស្យុង​ផ្គត់ផ្គង។ កាលណា​តង់ស្យុង​កាន់តែ​ខ្ពស់ ធ្វើអោយ​ល្បឿន​កាន់តែលឿន។ ក្នុងការ​ប្រើប្រាស់​ជាក់ស្តែង គេប្រើប្រាស់ Solid-state Speed Control Circuit។